Lesmateriaal

voor havo/vwo

In de klas

Vanuit het project Zeeuwse Kringloop is er interactief lesmateriaal ontwikkeld wat u onder andere kunt gebruiken bij de vakken burgerschap en LOB. De lessen op deze pagina zijn ontwikkeld voor leerlingen van havo/vwo klassen.

Thema 1 – Landbouw en visserij algemeen

Hoeveel kilometer legt jouw voedsel af voordat het op je bord komt?

Uiteraard kopen we als restaurant graag lokale producten. Toch is Nederland ook afhankelijk van de import en export van landbouwproducten. Ontdek jij hoeveel kilometer de ingrediënten van jouw menu afgelegd hebben voordat het op jouw bord ligt?

Thema 2 – Voeding

Ben jij voor team patat of team friet?

Vandaag gaan de leerlingen leren op welke manier friet gemaakt wordt en leren dat de productie van friet indirect ook invloed heeft op de kwaliteit van het vlees, melk en eieren. De aardappel heeft dus invloed om onze complete maaltijd.

Thema 3 – Bescherming, veiligheid en gezondheid

Voorkomen is beter dan genezen… Om de gezondheid van mensen, dieren en planten goed te houden kun je beter voorkomen dat er ziekten uitbreken. Op welke manier kun je het beste voorkomen dat mensen, dieren en planten ziek worden? Dat leer je in deze les.

Thema 4 – Klimaat

Het klimaat verandert. Dit kunnen we merken aan veranderingen in temperatuur en het ontstaan van meer stormen. Welke invloed heeft de mens op de klimaatverandering? Door meer te weten te komen over de kringlopen van stikstof, koolstof en fosfaat leer je meer over het ontstaan van klimaatveranderingen.

 

 

Thema 5a – Voedselkwaliteit

Tijdens deze les verdiepen de leerlingen zich in de voedselkwaliteit van een appel in Nederlandse supermarkten. Door voedingskeurmerken, prijzen en herkomst van producten te vergelijken, vormen ze een mening over producten die ze in de supermarkt zouden kopen.

Thema 5b – Prijs

Eerlijkheid duurt het langst. In deze les gaan de leerlingen in debat met elkaar over stellingen rond eerlijke prijzen en eerlijke producten.

 

 

 

Thema 6 – Duurzaamheid

De leerlingen onderzoeken in groepjes hoe kringlopen in de agrarische sector gevormd kunnen worden, de verworven kennis passen ze toe bij het maken van een innovatief ontwerp voor een agrarisch bedrijf.

Tarwe